Hola Malaga!

! Hola Malaga!

Het is zaterdagmorgen, even na elf uur, als we inchecken bij Ibis Hotel Malaga Centro.

De ontvangst is vriendelijk en onze kamers zijn direct beschikbaar. We laten onze tas achter op de kamer en gaan op pad. Plaza de la Merced, het kloppende hart van Malaga, ligt heerlijk in het zonnetje.leren lopen

Wij (Anouk en ik) strijken neer op het terras van cafe Brusselas en bestellen een Spaans ontbijt met vers geperste sinaasappelsap. Naast ons zit een groepje Spaanse vriendinnen al keuvelend aan een glas wijn. Aan de andere kant zit een gedistingeerde heer  te genieten van zijn drankje. Op dit levendige plein gebeurt van alles; een jonge vader probeert zijn kleine zoontje te laten lopen. Hij maakt gebruik van een soort tuigje, het kindje lijkt wel een marionet, en ik  moet denken aan een oud song festival liedje ‘a puppet on a string’. Een opgedofte dame met hondje paradeert langs de terrassen. Buitenlandse studenten lopen in strandkleding in de stad, terwijl de keurig geklede families terugkomen van boodschappen doen in de nieuw overdekte markt.

Straatartiesten komen en gaan. Tijdens ons ontbijt krijgen we een optreden van een Spaanse flamenco gitarist. Een rauwe stem, een gitaar met plakband gerepareerd en een doorleefd uiterlijk ondanks zijn nog redelijk jonge leeftijd. Dit is de sfeer in Malaga!  Het volgende optreden is van een acrobaat die zijn diabolo enorm hoog de lucht in werpt en achter zijn rug weer opvangt. Daarna proberen een paar zigeunerjongens met zang ook wat bij te verdienen.Moorse invloed

Na het ontbijt lopen we richting de haven, geheel vernieuwd en modern. Een grote cruiseboot heeft net aangelegd en hordes Duitse toeristen trekken de binnenstad in om te shoppen. In gedachten ga ik terug naar de eerste keer dat ik in Malaga was, ongeveer 15 jaar geleden. Destijds voor een talencursus, in huis bij een Spaanse weduwe. ’s Middags ging ik leren op het strand, waar aan het eind van de middag de vissers met hun vrouw kwamen om de dag af te sluiten. Onder het genot van wat tapas en met een flesje wijn, zittend naast hun bootje genoten deze mensen van het leven. Althans zo kwam het toen op mij over. Nu liggen er geen kleine vissersbootjes meer op het strand. Als ik dan einde middag naar huis liep, kwam ik langs de kleine huisjes, waar de kinderen flamenco dansles kregen en waar de muziek naar buiten klonk. Deze huisjes zijn vervangen door grote flats en appartementen. Ach, misschien ben ik wat sentimenteel aan het worden, want het Malaga van vandaag is een super leuke stad en absoluut de moeite waard om te bezoeken en niet alleen maar om door de reizen op weg naar een eindbestemming Marbella of Torromolinos. In Malaga kun je overal heerlijk eten en drinken! Achter de haven hebben ze op een hele leuke manier de horecagelegenheden een zomers aanzien gegeven. Er staan diverse soorten caravans, met een groen tuintje met terras ervoor. Zeer uitnodigend!Musica

De authentieke sfeer van Malaga is nog zeker te proeven wanneer je de drukke winkelstraat verlaat en dwaalt door de kleine achteraf straatjes. We stuiten op een winkeltje met originele flamencojurken variërend in prijs tot honderden euro’s. Kleine straatjes, gekleurde huizen met een entree van originele Moorse tegeltjes. Op de hoek een bodega waar de muziek gemaakt wordt door studenten. In de zomer trekken deze studenten door de steden om muziek te maken en een centje bij te verdienen. Tegenover het geboortehuis van Picasso ligt een koffietentje met allerlei verschillende stoelen, servies, alles bij elkaar geraapt maar oh zo leuk is de sfeer!

Malaga ademt Picasso. Deze grootse schilder komt uit Malaga. Zijn museum wordt druk bezocht en is absoluut de moeite waard vanwege zijn werken, maar ook om meer te weten te komen over zijn turbulente liefdesleven en zijn muzen: Fernande, Eva, Olga en Marie-Thérèse.

Picasso had blijkbaar stimulerend, aantrekkelijk gezelschap nodig. Vrouwen waren de brandstof voor zijn creatieve motor. Fernande en Eva vergezelden hem afwisselend tijdens zijn kubistische zoektocht en Olga en Marie-Thérèse zorgden voor inspiratie tijdens zijn klassieke periode. De fotografe Dora Maar was zijn metgezel toen hij zijn topstuk Guernica schilderde. Op een zeker moment kregen de muzen concurrentie van zijn trouwe metgezel, teckel Lump, die regelmatig in zijn composities gaat verschijnen.  Picasso en zijn geliefde Lump stierven slechts 10 dagen na elkaar in 1973

Het volgende museum dat absoluut de moeite waard is om een kijkje te nemen is Museo Carmen Thyssen. Dit museum voor moderne kunst kun je tussen 17.00-19.00 uur gratis bezoeken. De tentoonstelling, evenals het museumgebouw zelf, zijn gevarieerd met op elke verdieping een overzicht en werken van Spaanse schilders uit de POP periode        (jaren ’60).

De avond hebben we gevuld met tapas in diverse eetgelegenheden en bars in het centrum. Met name de bars in de kleine straatjes zijn gezellig en druk en het eten is verrukkelijk.

Ik weet zeker dat ik over een tijdje weer naar Malaga ga om die fijne Spaanse sfeer te proeven.